Oferta tematyczna
W ramach projektu Stowarzyszenie „Tilia organizuje bezpłatne warsztaty edukacyjne dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży z terenu woj. kujawsko-pomorskiego
- dla uczestników przygotowano warsztaty 2 i 3 –godzinne,
- warsztaty przyrodnicze i artystyczne dostosowane są do poziomu intelektualno – rozwojowego uczestników,
- z myślą o uczestnikach programu opracowano nową ofertę warsztatów przyrodniczych,
- warsztaty będą realizowane na terenie obszarów chronionych tj. rezerwat przyrody „Las Piwnicki” oraz obszar Natura 2000 „Leniec w Barbarce”.
Opis warsztatów przyrodniczych opracowanych w ramach projektu pn. „Akademia Przyrodników. Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży woj. kujawsko-pomorskiego”
- Natura 2000 – Zachować bioróżnorodność:
cel: zapoznanie uczniów z systemem obszarów chronionych, w szczególności z obszarami Natury 2000 w woj. kujawsko-pomorskim, uczestnicy zaznajamiają się z celami ochrony i funkcjonowaniem obszarów Natura 2000, w trakcie warsztatów uczestnicy wykonują obserwacje badawcze na obszarze Natura 2000 „Leniec w Barbarce”. - Monitoring ornitofauny:
cel: zapoznanie się z pospolitymi gatunkami ptaków występującymi w naszym kraju, poznają pojęcia związane z budową morfologiczną ptaków oraz ekologią ptaków, poznają wybrane zachowania ptaków (zachowania rozrodcze, pielęgnację upierzenia, migracje) oraz przystosowania ptaków do zdobywania określonego rodzaju pokarmu, podczas warsztatów rozpoznają ślady ptaków, dowiadują się o zagrożeniach dla wybranych grup ekologicznych ptaków i możliwościach ich ochrony. - Monitoring chiropterofauny:
cel: zapoznanie się ze składem gatunkowym polskiej chiropterofauny, uczestnicy poznają siedliska wybranych nietoperzy w tym miejsca rozrodu i zimowiska atrakcyjne dla nietoperzy, poznają podstawowe definicje np. echolokacja, chiropterofauna, koziołki, chibernakule, kolonia rozrodcza. - Monitoring wód śródlądowych:
cel: przeprowadzenie badań jakościowych zbiornika wodnego z uwzględnieniem wskaźników fizyko-chemicznych i biologicznych, zapoznanie się z organizmami wodnymi, uczestnicy rozpoznają wybrane gatunki roślin i zwierząt związanych z wodą, charakteryzują ekologiczne grupy organizmów takie jak: plankton, nekton, bentos, neuston, peryfiton. - Drzewa i krzewy – zmiany zasięgów:
cel: rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów ze wskazaniem na gatunki rodzime i inwazyjne oraz zmiany zasięgów wybranych gatunków, uczestnicy poznają co najmniej szesnaście gatunków drzew i krzewów po wyglądzie liści i owoców poznają sposoby rozprzestrzeniania się roślin oraz wpływ zmian klimatu na rozprzestrzenianie się roślin, poznają typy lasów oraz rozmieszczenie wybranych gatunków drzew ze względu na strefy klimatyczne świata. - Gatunki rodzime i inwazyjne:
cel: poznanie wybranych gatunków inwazyjnych dla terenu kraju wraz z przykładami zagrożeń wynikających z rozprzestrzeniania się gatunku inwazyjnego, uczestnicy poznają pojęcia tj. bioróżnorodność, ekosystem, siedlisko, gatunek inwazyjny, gatunek rodzimy. uczestnicy poznają kilka gatunków obcych inwazyjnych, trudnych do usunięcia i szkodliwych dla rodzimych ekosystemów, prowadzą obserwacje terenowe w celu oznaczenia stanowisk gatunków inwazyjnych. - Warsztaty entomologiczne:
cel: poznanie różnorodności biologicznej owadów, uczestnicy poznają cechy charakterystyczne gromady owady, poznają przykłady owadów z różnych grup ekologicznych tj. owady wodne, owady lądowe, kaprofaune, nekrofaunę, ksylofagi i saprobionty, poznają rolę owadów w przyrodzie, w tym poznają i uświadamiają sobie rolę owadów zapylających. - Organizmy wskaźnikowe- bioindykatory
cel: poznanie wybranych gatunków wskaźnikowych siedlisk i zanieczyszczeń środowiska oraz ich wykorzystanie w praktyce, uczestnicy poznają podstawowe pojęcia tj: bioindykatory, gatunki stenotypowe, eurytypowe, poznają gatunki wskaźnikowe gleb kwaśnych, żelazistych, zasadowych, bogate w wapń, ubogie w wapń, gleby piaszczyste, gliniaste, ilaste, bogate w azot, ubogie w azot, siedlisk zacienionych, słonecznych, podmokłych, poznają bioindykatory zanieczyszczeń i zagrożeń środowiska np. zanieczyszczeń siarką, dwutlenkiem węgla, metalami ciężkimi, zanieczyszczenie wód azotem i fosforem, poznają także właściwości bioindykacyjne niektórych gatunków bezkręgowców i ptaków. - Poster edukacyjny: Promocja ekologicznych zachowań w celu ochrony owadów zapylających
cel: zapoznanie uczniów z problemem wymierania owadów zapylających i prezentacja sposobów ochrony zapylaczy, uczestnicy warsztatów zostaną podzieleni na 5 grup, każda z grup będzie przygotowywała poster w formacje A1, każda z grup będzie opracowywała inne zagadnienie dotyczące zagrożeń i ochrony zapylaczy. - Podchody edukacyjne z elementami chiropterofauny.
cel: zapoznanie uczestników z różnorodnością gatunkową nietoperzy, w tym gatunki światowe, zajęcia zostaną przeprowadzone w formie podchodów edukacyjnych. Dla uczestników zostanie opracowana trasa z zadaniami do wykonania.